TATT AV HEIMDAL: MIDSOMMERFEST!

Tirsdag 21. juni fra kl. 19.00 utenfor Heimdal kunstforening

På årets lyseste natt inviterer Heimdal kunstforening og kunstnergruppen Trollkrem til midsommerfest med bålbrenning, konserter og grilling.

På 1670-tallet ble Lisbeth Nypan, som en av de siste i Norge, dømt og brent som heks på Leistrand. Tatt av Heimdal minnes Lisbeth Nypan med en helt spesiell event i regi av Trollkrem: Den Los Angeles-baserte artisten Actually Huizenga og scenekunstneren Lisa Lie fra Trondheim vil begge opptre i bålet før det fyres opp! Vi starter festen kl. 19.00 utenfor Heimdal Kunstforening, Lundemobakken 1, med grilling og langbord. Showet starter 20.00 og vil ende i at bålet tennes ca. 22.00.

Arrangementet er gratis og åpent for alle – velkommen!

Se facebookevent eller tattavheimdal.wordpress.com for mer informasjon.

TROLLKREM
Den Oslobaserte kunstnerduoen Trollkrem  består av Tor Erik Bøe og Jennie Hagevik Bringaker. Prosjektene deres spenner fra happenings, utstillinger, film, til publikasjoner. Et typisk Trollkrem-prosjekt er eksperimenterende og blander en rekke kunstneriske sjangere og samarbeidsformer, og involver andre kunstnere og artister.

ACTUALLY HUIZENGA (US)
Actually Huizenga er video- og performancekunstner, kjent for sine overdrevne opptredener og musikkvideoer. Født i Hollywood, med bakgrunn som klassisk pianist lager Huizenga 80-talls inspirerte hitlåter med jamrende gitarsoloer, og synth. Huizenga gjør stripping til konseptkunst og popmusikk til performance: Som en skolert billedkunstner som opptrer i gråsonen mellom kunst og populærkultur, i grenseland mellom mykerotikk, kunst og DIY.

LISA LIE
Lisa Lie har gjennom sine egne arbeider, med plattformen Pony of No Return (PONR) og med performanceduoen Sons of Liberty, hatt stor innflytelse på den norske scenekunst-scenen med sin blanding av pop-kultur, trash og misantropisk ærlighet. I 2014-2015 var hun husdramatiker ved Dramatikkens hus.

«Lisa Lie skapar sitt eige univers der det er hennar reglar som gjeld, og der alt er annleis sjølv om referansane til det verkelege livet, og ikkje minst den klassiske kulturarven er openberre og sit særs laust.» – Amund Grimstad

Lie og Huizenga har flere fellestrekk som kunstnere. Begge låner fra mytologi, vampyrhistorier og kultfilmer i sine burleske prosjekter der skiftende synsvinkler og absurde overganger er regelen heller enn unntaket. Både Lie og Huizenga skriver sine egne manus, regisserer og opptrer i sine egne produksjoner. Begge er opptatt av å lage historier med utydelig moral, der skurker og protagonister – alle disse karakterene vi kjenner fra før – glir over i hverandre; og skaper mørke og truende, men også hinsides pirrende og forførende situasjoner.