Tatt av Heimdal: Old Spice, Baby

Øyvind Sørfjordmo og Eirik Havnes
Tatt av Heimdal // Heimdal Kunstforening
12.11.-11.12.16

Velkommen til åpning av utstillingen Old Spice, Baby lørdag 12.11.16 kl. 18.00.

Sommeren 2016 fikk kunstnerne Eirik Havnes og Øyvind Sørfjordmo muligheten til å disponere den nedlagte krydderfabrikken, ”Kryddo”, på Heimdal som atelier, frem mot rivning i september.

I forbindelse med performancefestivalen som markerte starten på prosjektet Tatt av Heimdal, ble fabrikkens lokaler synliggjort som visningssted ved flere forestillinger og arrangementer Ett av målene med Tatt av Heimdal er å bli kjent med – og samtidig engasjere – Heimdal gjennom ulike utforskende prosjekter. Sørfjordmo og Havnes har tatt utgangspunkt i fabrikken for å skape arbeidene som vises i utstillingen. Arbeidene kan gjenspeile både hvilken situasjon Kryddo var i, samt historien bygget besitter. Utstillingen består av enkeltverker av både Sørfjordmo og Havnes, samt et verk de har laget sammen som kombinerer begge kunstnernes arbeidsmetoder.

Se bilder av åpningen på facebook.

Eirik Havnes jobber med lydinstallasjoner som bruker lyd til å etterligne strukturer som finnes i verden rundt oss. Han har til dette prosjektet laget lydinstallasjonen The Proust Phenomenon som tar for seg det menneskelige minnet, og hvordan minner lagres og manipuleres. Materialene til verket er hentet fra krydderfabrikkens laboratorium. Installasjonen er nummer syv i serien Feed Forward, som utelukkende bruker feedback som konsept og lydkilde.

Øyvind Sørfjordmo jobber med maleri og skulptur. Flere av arbeidene hans tar utgangspunkt i grove skisser. I skissearbeidet blir det raskt komponert en base av flater som det arbeides videre med. Skissens strek overføres til et større lerret, eller et fysisk materiale som man kan bevege seg rundt. Arbeidene i utstillingen har blitt påvirket av den nedlagte krydderfabrikkens lokaler, da lokalene har blitt brukt som atelier. Deler av materialet er hentet fra fabrikken, men maleriene har også blitt tydelig preget av fabrikkveggens farge og taktile egenskaper.

Utstillingen står til 11.12.16.
Se facebook eller tattavheimdal.wordpress.com com for mer informasjon.

Tatt av Heimdal er et samarbeid mellom kurator Helga-Marie Nordby og Heimdal Kunstforening. Gjennom ulike sosiale og utforskende prosjekter ønsker kunstforeningen å skape engasjerende møter mellom kunst, sted og mennesker. Ett av målene med prosjektet er utvikle kunstforeningen og stedet gjennom deltagelse og aktiv engasjement i våre egne omgivelser. Tatt av Heimdal har mange lag og vil foregå i flere omganger frem til sommeren 2017.
Tatt av Heimdal er støttet av Torstein Erbos Gavefond, Norske Kunstforeninger, Norsk Kulturråd, Sør-Trøndelag Fylkeskommune og Trondheim Kommune.