Om oss

Heimdal Kunstforening er en frivillig organisasjon og en meget aktiv kunstforening med både utstillingsvirksomhet og kunstskole. Kunstforeningens formål er å vise -og formidle samtidskunst av høy kvalitet.

Våre utstillinger viser kunstnere fra lokal, nasjonal og internasjonal kunstscene. Vi etterstreber et solid utstillingsprogram som viser et variert spekter av kunstnere, samtidig som vi gjennomfører korte eventer som Kunst i Kunsten, Midtsommerfest og performancer. Slik har vi et levende utstillingsprogram som reaktualiserer våre utstillinger, og er sosiale arrangementer for de som kommer. Ofte etterfulgt av kaffe og samtale i vår koselige dugndskafé i 2. etg.

I 2. etasje har vi Kafégalleriet som er forbeholt medlemmene av foreningen. Her tilsikter vi å skape sammenheng og kontakt med våre profesjonelle utstillinger, slik at utstiller i prosessen får innblikk i en kunstners profesjonelle praksis, dele åpning, og få kuratorisk bistand ved oppheng og formidling av egen utstilling.

Heimdal Kunstskole kan tilby kurs i ulike teknikker med profesjonelle kunstnere som lærere. Heimdal Kunstskole benytter malesal med mye dagslys, godt utstyrt grafikkverksted -og keramikkverksted i Heimdal Kunstforenings lokaler og er drevet av styret i kunstforeningen.

Heimdal Kunstforening får hovedsakelig støtte fra Trondheim kommune og Norske kunstforeninger til drift, utstillingsvirksomhet og prosjekter. Heimdal Kunstforening holder til i det gamle herredshuset til Tiller kommune, en viktig del av Heimdals historie. Som en av få kulturaktører i Heimdal jobber vi aktivt med å skape en levende bydel!