Bodil Furu – Landskapsbilder etter reglene

Bodil Furu
Landskapsbilder etter reglene

19.01 – 03.03 2019

Heimdal Kunstforening er glade for å vise et bredt utvalg av Bodil Furus filmer. Her møter vi mennesker som forteller sine særegne historier knyttet til landskap og naturressurser. Furu bruker dokumentarfilmsjangeren som utgangspunkt i sine ofte poetiske undersøkelser.

Utstillingen tar oss med til Østfold i filmen Gårdsarbeid (2017) hvor vi møter bonden Tor Jacob Solberg, til Kongo i filmen Copper Eaters (2016) som portretterer multinasjonal gruvedrift og til Gudbrandsdalen i Landskapsbilder etter reglene (2015) der hun har sett på risiko og landskapsendringer. På Helgelandskysten i Fjell som faller (2012) forteller to kystkvinners sine historier fra livet på Vegaøyene mens øyene ble fraflyttet og i Oslo hvor Furu i filmen Alnaelva (2012) ser på eierskapet til et fragmentert elveleie.

Bodil Furu (f. 1976) er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo (KHIO) Hun bor og arbeider i Norge og DR Kongo. I sine filmer arbeider hun med tema knyttet til landskap, territorier og naturressurser. Filmene er vist bredt internasjonalt i solo- og gruppeutstillinger samt på biennaler og filmfestivaler.

Bodil Furu er siste kunstner  ut i serien Tatt av Heimdal.

master no 27aug15.00_28_38_16.still006

3 036 thoughts on “Bodil Furu – Landskapsbilder etter reglene