Utstilling // Per Kristian Nygård

Per Kristian Nygård
Heimdal Kunstforening
Åpning 6. mars kl. 1900.

Trykk her for å se flere bilder av utstillingen.

Fredag 6 mars kl 19 åpner utstillingen Oppløsninger med Per Kristian Nygård på Heimdal kunstforening.

I en periode på seks uker har Nygård jobba i kunstforeninga sine lokaler. Dette har gitt han muligheten til å konstruere to nye skulpturer. Der den ene er en gigantisk installasjon som strekker seg gjennom to av utstillingsromma, og inviterer til at publikum kan gå inn i den. I skulpturene har han tatt utgangspunkt i et kjent og kjært materiale i den norske byggetradisjonen: Det norske gran-panelet. Til de to skulpturene har det gått med 1374 meter gran-panel og 450 meter med reisverk.

Nygård har arbeida med store romlige installasjoner tidligere. Som det mye omtalte verket Hagen, fra 2013. Der han gjorde en heil leiligheit i bygården Elgesetergate 30b om til en barokk hage.

Per Kristian Nygård er utdannet ved Kunsthøykolen i Malmö og har atelier på Lademoen Kunstnerverksteder. Samtidig med utstillingen på Heimdal deltar Nygård også på utstillingen Prophetia ved Miró-senteret i Barcelona, og skal senere i vår stille ut på Galleri 2 i Stamsund og delta på Kjerringøy Land Art Biennale. Nygård har tidligere stilt ut på Tegnerforbundet og Norske Grafikere og har deltatt på Statens Høstutstilling flere ganger. Utstillingen på Heimdal er Nygårds første separatutstilling i Trondheim siden 2013.

Utstillingen er åpen til søndag 19. april. Se facebookevent.

Velkommen!

Utstillingen er støttet av Byggeriet Heimdal Sag, Norske Kunstforeninger og Billedskunstnernes Vederlagsfond.