På fredag den 12. april kl. 19 åpner utstillingen Un(Seen) av Liz Dom, Monika Razny och Mateusz Pitala 🎉 Velkommen! // Opening on friday the 12th of April at 19:00, welcome!
(English further down)
Kultur kan bety mange ting for mange forskjellige mennesker, og noen ting vi ikke tenker på som kulturelle, små ting vi gjør hver dag, kan være noen av de tingene som definerer oss mest. Det er morsomt hvordan enkle ting, små ritualer, kan bli så mye mer hvis vi bare gjentar dem nok. I denne utstillingen dykker de tre Trondheim-baserte kunstnerne Liz Dom, Monika Raźny og Mateusz Pitala alle inn i forskjellige og veldig spesifikke kulturelle fenomener for å prøve å forstå hvordan disse påvirker oss både her og nå, i dette rommet, så vel som i vår daglige liv.
I Liz Doms romslige installasjon tar hun en nærmere titt på nettbasert meme-kultur og hvordan høyreekstreme grupper har adoptert tidlige internett- memer. Bilder av merkelige frosker med store øyne og dårlig tegnede bilder av menn som ser triste ut har fått en helt annen betydning, og brukes nå som et nikk til andre ekstremister for å vise at de er en del av laget deres. På samme måte som andre kaninhull er det lett å falle ned i dette, ned i det dype mørket hvor du ikke kan skille opp fra ned.
Monika Raźnys veggmaleri med tittelen «A man and a woman and a heather are one.» dekker en av veggene i galleriet og fører oss inn i en verden hvor planter og mennesker er ett. En realitet som kanskje ikke er altfor langt unna, siden vi tross alt deler den samme forfedre, en encellet organisme kalt Luca. Plantene som er avbildet er vanlige urter fra Trondheim som ofte går ubemerket hen i dag, men som har blitt brukt av folk tidligere på forskjellige måter. Raźny har lenge forsket på vårt forhold til planter, så vel som hvordan andre, ofte urfolk, kulturer respekterer dem mer som slektninger, og tror de deler den samme mytologiske forfedrene i stedet for å være underordnet oss.
Mateusz Pitala utforsker brødets historie, dets glemte tradisjoner, dets potensial og gjenopplivingen av gamle kornsorter. Han bruker ulike medier som brøddeig, mikroorganismer fra surdeigen sin, skulptur, design og maleri. Hans brødinstallasjon inviterer oss til å oppdage forskjellige kulturers brødtradisjoner, så vel som brødgudene, korngudene, forfedrene og demonene de ofret den glutenholdige maten til. For å bringe installasjonen sin til live, vil Pitala utføre og skape forskjellige brødritualer, for eksempel den krokodilleformede Roti Buaya, brød fra det egyptiske gravkammeret til Kha og Merit, slaviske brødfigurer eller det sicilianske San Giuseppe-brødet.
Utstillingen er støttet av Kulturdirektoratet og Trondheim Kommune.
Culture can mean many things to many different people, and some things we don’t consider to be cultural, small things we do every day, may be some of the things that can come to define us the most. It’s funny how simple things, small rituals, can become so much more if we just repeat them enough. In this exhibition the three artists based in Trondheim, Liz Dom, Monika Raźny and Mateusz Pitala all delve into different and very specific cultural phenomenons to try to glean how these affect us both here and now, in this space, as well as in our everyday lives.
In Liz Dom’s spacious installation she takes a closer look at online meme culture and how right wing extremist groups have co-opted early internet memes. Images of strange looking frogs with big eyes and poorly drawn scribbles of men looking sad have since taken on a whole different meaning, and are now used as a nod to other extremists to show that you’re part of their team. Much like other rabbit holes it’s easy to fall into this one, down into that deep darkness where you can’t really tell up from down. Everything is true in some sense or another, isn’t it?
Monika Raźny’s mural titled “A man and a woman and a heather are one.” covers one of the walls in the gallery and brings us into a world where plants and humans are one. A reality that may not be too far-fetched, considering that we share the same ancestor after all, a single-celled organism called Luca. The plants depicted are common herbs from Trondheim that often go unnoticed today, but that have been used by people in the past in various ways. Raźny has long researched our relationship to plants, as well as how other, often indigenous cultures respect them more as kin, sharing the same mythological ancestor, rather than subordinate to us.
Mateusz Pitala explores the history of bread, its forgotten traditions, its potential, and the revival of ancient grains. He uses various mediums such as bread dough, microorganisms from his sourdough starter, sculpture, design and painting. His bread installation invites us to discover different cultures’ bread making traditions, as well as the bread gods, grain gods, ancestors and demons which they offered up the glutinous food to. To bring his installation to life, Pitala will perform and create various bread rituals, such as the crocodile-shaped Roti Buaya, breads from the Egyptian Tomb of Kha and Merit, Slavic bread figurines, or the Sicilian San Giuseppe bread.
The exhibition is supported by Kulturdirektoratet and Trondheim Kommune.
Liz Dom is an interdisciplinary artist from Johannesburg, South Africa. She completed her Bachelor of Visual Arts (BVA) at the University of South Africa in 2016, and her MFA at Kunstakademiet i Trondheim in 2022. Dom is non-insistent about a specific practice or medium, preferring an emergent, experimental approach, allowing thematic concepts to guide her visual research and arising narratives.
Monika Raźny is an artist and yoga teacher born in Kraków, Poland. She graduated from Fine Arts Academy in Kraków in 2020 with an MA title. In her artistic practice she works with landart, meditative practices, painting, photography, video, text and installation.
Mateusz Pitala is an artist, baker and designer based in Trondheim, Norway. He graduated from the Academy of Fine Arts in Krakow in 2020 with an MA title. Pitala has researched bread since his graduation, and has traveled far and wide to observe the many roles that bread plays in our lives.